“Groeit kaas aan een boom?”

Natuuronderwijs is een integraal onderdeel van ons curriculum. Daarbij gaan we zoveel mogelijk naar buiten, letterlijk de natuur in. Want in de (school)tuin en langs de slootkant laat de natuur zich van haar beste kant zien.

Onze school beschikt over schooltuintjes. Die vormen het hart van ons natuuronderwijs. Daar leer je niet alleen wat Moeder Natuur in huis heeft, je ziet het ook voor je eigen kinderogen gebeuren.

In de schooltuin ‘werken’ is zodoende een bevlogen begrip in onze school. Het is een vast (en populair) onderdeel van Wereldoriëntatie. Net als de ‘Tuinweken’ waarin alle groepen extra veel tijd buiten doorbrengen. Voor het ‘groot onderhoud’ hebben we elk schooljaar een aantal tuinavonden waarin leerkrachten en ouders gezamenlijk aan de slag gaan.

Natuur Milieu Educatiedagen

Tijdens ‘NME-dagen’ doen de leerlingen in circuitvorm allerlei proeven waarmee ze kennismaken met de wetten van Moeder Natuur. Zowel binnen als buiten. Zowel leerkrachten als ouders zijn hierbij betrokken.

Wat de NME-dagen extra leuk maakt, is dat het een zogenaamde ‘verticale activiteit’ is. Dat betekent dat de groepen gemixt worden. Dat geeft deze dag een extra dimensie waarbij de kinderen ook van elkaar leren.

Er op uit

Natuuronderwijs is bij uitstek aanschouwelijk onderwijs. Dus gaan we er zo vaak als haalbaar is op uit. Het uitstapje naar de kinderboerderij is natuurlijk een klassieker. Maar we gaan ook naar de imker, maken een educatieve herfstwandeling en doen mee aan de Slootlessen en andere activiteiten van NMW Soest.

Natuurouders

Met natuureducatie kun je niet vroeg genoeg beginnen. Dus stimuleren we de natuurlijk nieuwsgierigheid kleuters graag, veel en vaak. Zowel binnen als buiten. Daarbij krijgen we hulp van een groep enthousiaste ‘Natuurouders’. Zij gaan regelmatig met onze allerkleinsten in de speelzaal aan de slag met van alles op het gebied van natuur.